" /> Konesaumakatto- haluttu myyntituote - Vaskisepät

Konesaumakatto- haluttu myyntituote

Konesaumakatto- haluttu myyntituote

 

Konesaumakattoina myydään tänä päivänä yhä enemmän kattoja, joilla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen konesaumakaton kanssa. Kyseessä ovat siis erilaiset lukkosaumalla toteutetut sileästä pellistä tehdyt katteet.

Markkinoimalla näitä katteita konesaumakattoina annetaan asiakkaalle kuva siitä, että hän saa aidon konesaumakaton, jolla on jo vuosisataiset perinteet.

Kirjoitan tätä blogia sen vuoksi, että yhä useammin törmäämme asiakkaisiin, jotka ovat ostaneet, tai ovat ostamassa konesaumakattoa ja kuitenkin heille on myyty tai ollaan myymässä jäljitelmää. En osaa sanoa, onko kyseessä virheellinen markkinointi, koska myös jäljitelmäkaton peltirivit tehdään koneella. Varmaa kuitenkin on se, että kattomyyjä on alansa ammattilainen ja puhuessaan konesaumakatosta asikakkaalle, hänen pitäisi tietää, että on olemassa vain yksi ja ainoa oikea konesaumakatto.

Mistä katon ostaja voi sitten ylipäätään tietää, mikä on konesaumakaton ja jäljitelmän ero?

Tässä muutamia kysymyksiä, joita voi esittää myyjälle ja vastauksia niihin.

Miten pellit liitetään toisiinsa?

Jäljitelmäkatossa pellit liitetään toisiinsa ns. lukkosaumalla, jossa jälkeenpäin asennettava pelti polkaistaan edellisen pellin saumaan, johon se lukittuu.

Konesaumakatossa pellit saumataan toisiinsa kaksinkertaisella saumalla, ja saumat käsitellään tiivistysaineella.

Tuleeko kattoon harjapelti?

Jäljitelmäkattoon harjapelti tulee aina.

Konesaumakatossa ei koskaan käytetä harjapeltiä, vaan vastakkaisten lappeiden rivipellit saumataan harjalla toisiinsa.

Miten jiiripellit ja rivipellit liitetään toisiinsa?

Jäljitelmäkatossa jiiripelti ja rivipelti ovat limissä, eli rivipelti on suoraan jiiripellin päällä.

Konesaumakatossa jiiripelti ja rivipellit saumataan toisiinsa kaksinkertaisella saumalla.

Miten piipun pellit saumataan katteeseen?

Jäljitelmäkatossa piipun peltejä ei saumata katteeseen, vaan pellitykset tulevat katteen päälle limiin.

Konesaumakatossa kaikki läpivientipellitykset saumataan katteeseen kaksinkertaisella saumalla.

Miten pyöreät läpiviennit toteutetaan?

Jäljitelmäkatossa pyöreät läpiviennit toteutetaan muovisilla läpivientikappaleilla, jotka ruuvataan katteen läpi kiinni.

Konesaumakatossa pyöreisiin läpivienteihin tehdään peltiset kartiot, jotka saumataan katteeseen.

Kuinka tiheä ruodejako katteen alle tulee?

Jäljitelmäkatossa käytetään ruodejakona yleisesti 200 – 400 miillimetriä ja ruoteet toteutetaan teräs, tai puuruoteilla.

Konesaumakatossa ruodejako on 20 – 60 mm ja joissakin tapauksissa tehdään myös umpilaudoitus, tai alusta esimerkiksi vaneroidaan. Teräsruoteita ei konesaumakatoissa käytetä.

Konesumakaton tekeminen on peltisepän työtä ja se ei tavalliselta kattoasentajalta synny.

Jos haluaa aidon konesaumakaton, kannattaa varmistaa että katon tulee tekemään aito peltiseppä.

Veli Kilpirinne, kelpo seppä