Asema-aukio, Helsinki

Suojelukohteen kattoremontti

Arkkitehti Eliel Saarisen suunnittelema rautatieasema avasi ovensa vuonna 1914. Pääkaupungin maamerkkiä vahtivat Emil Wikströmin Lyhdynkantajat, ja rakennus on Museoviraston suojelukohde. Siksi myös kattoremonttiin kaivattiin maan rautaisimmat ammattilaiset.

Rautatieaseman vuosikymmeniä vanha vesikatto oli osittain konesaumattua peltiä ja osittain kuparia. Katto oli päässyt erittäin huonoon kuntoon, ja siitä löytyi jopa luodinreikiä. Myös keväiset kattovuodot olivat enemmän sääntö kuin poikkeus.

Kattoremontti aloitettiin kesällä 2013, ja urakka oli Vaskisepille todellinen haaste. Läntisen sisäänkäynnin viereisten pikkutornien kuparikatot ja läntisen hallin katon räystäsrakenteet uusittiin valmiiksi patinoidulla kuparilla.

Samalla oikeanpuoleisen tornin rimasaumakattoa (60 m²) uusittiin sinkityllä pellillä vanhan katon mukaisesti rimasaumakatoksi. Lisäksi korjattiin ja uusittiin pohjarakenteita, jotka olivat lahonneet vuosien mittaan.

Tutustu muihin toteutuksiimme