Katolla tanssivia peltiseppiä, nyt myös TikTokissa!
Katolla tanssivia peltiseppiä, nyt myös TikTokissa!
"TikTok on iloisten asioiden ja mukavien kommenttien paikka."
Katolla tanssivia peltiseppiä, nyt myös TikTokissa!
"TikTok on iloisten asioiden ja mukavien kommenttien paikka."
TikTok on aiemmin tunnettu nuorille suunnattuna tanssivideoiden paikkana. mutta nykyään sieltä voi löytää myös katolla tanssivia peltiseppiä tai supertaidokasta kartioiden saumaamista. Sovellusta käyttää nykyään paljon laajempi porukka ja siellä on videoita laidasta laitaan. Vaskiseppien TikTokia päivittää useampi työntekijä ja yksi ylläpitäjistä on Eino Kreivi. Hän on huomannut että sepän taidoilla on sielläkin kysyntää: ”Vaikka me on laitettu sinne videoita, missä Keijo tanssii katolla, niin eniten on saanut katsojia semmoset, missä Keijo saumaa läpivientejä!”
Eli ihmisiä kiinnostaa erikoisosaaminen ja semmoiset videot, mitä ei ehkä voi nähdä muualla. Jos video katsotaan loppuun, TikTok nostaa sen helpommin näkyviin myös muille, jolloin näyttökertoja tulee helposti tuhansia. Erikoistuminen ja kiinnostavuus on monesti pienestä kiinni ”Jos tulee yhtään tylsä video skippaan sen heti”, Kreivi naurahtaa.
Kaikki joita kiinnostaa, miten parhaita kattoja tehdään, on meidän kohderyhmää. Katsojista ei tosin osaa sanoa miksi ne katsoo videoita, paitsi välillä saa kivoja kommentteja. Videoihin on kommentoitu mm. ”Ei vitsi kun mulla tehtiin ihan huonosti katto, olisittepa te tehnyt sen!” ja muita kattoon liittyviä tai muiden peltiseppien kommentteja. Siellä pääsee siis kevyesti keskustelemaan katon tekemisen spesiaalijutuista, mistä ei ehkä muilla foorumeilla juttua niin ole.
TikTokin hyödyntäminen ei ole suunnitelmallista, aina kun on hyvä video laitetaan se sinne heti. Ei ole väliä tuleeko videoita tasaisesti, jos ne on laadukkaita, ne saa näyttökertoja. Välillä taas on vaikea sanoa mikä on huippuvideo ja mikä normaali:
”Vaikka välillä laittaa omasta mielestä loistavan videon, sille voi tulla vain 1000 näyttökertaa. Sen sijaan kun omasta mielestä huonommalle videolle saattaa tulla kymmeniä tuhansia näyttökertoja,” Eino kertoo.
Facebookilla ei saa näin paljon näyttöjä, koska pitää seurata tai sponsoroida ennen kun ihmiset edes näkee videoita. TikTokissa kuka vaan voi katsoa jos video on tarpeeksi hyvä.
Yhdessä videossa missä saumattiin kartioita eli tehtiin viemärin tuuletusputkien pellitystä, joku kommentoi :” Olli tekee paremmin. ” Vastasin heti siihen: ”Mahtavaa, pyydä laittaa meille työhakemusta!”, Eino nauraa.
TikTok onkin enemmän iloisten asioiden ja mukavien kommenttien paikka. Videoiden alakulmassa näkyy Vaskisepät, mutta ei tästä konkreettisesti voi sanoa miten vaikuttaa myyntiin. Tärkeintä on, että meidän hyvä fiilis kattojen tekoon välittyy tätäkin kautta!